Snavelstaren

Dierenpark Amersfoort - Advertentie SnavelstarenJaren geleden werkte ik bij een bureau aan een campagne voor Dierenpark Amersfoort. Iedereen zal zich kunnen voorstellen dat dat heel leuk is, een dierenpark als klant, want je hebt de allerleukste acteurs alvast bij de hand. En Dierenpark Amersfoort is ook nog eens (/nog steeds) een heel erg leuk, kleinschalig park.

Onderdeel van de opdracht: meer bezoekers naar het park.

We bedachten een aantal concepten waarin niet alleen de dieren (je kunt ze van dichtbij zien én ervaren), maar ook de mensen van het park een rol speelden (als verhalenvertellers).

In een van de concepten zoomden we in op diverse lichaamsdelen van de dieren. Voorbeeld: snavels. Voor het ene dier bestek, voor het andere een ‘boodschappentas’. Aanleiding om dat concept verder uit te bouwen was een woord dat me ineens inviel: snavelstaren. Dat bestaat formeel natuurlijk niet, maar iedereen zal de boodschap – tegelijkertijd een uitnodiging: ‘Kom snavelstaren!’ – begrijpen. En dat thema pasten we vervolgens ook toe op staarten en hoorns. Want concepten moeten ‘mileage’ hebben; ja, die reclamejongens spreken beeldig Nederlands. Het betekent: ze moeten plooibaar zijn, je moet ze voor meerdere media kunnen gebruiken. Een prachtig idee dat alleen maar werkt in een advertentie of een commercial kan vaak direct de prullenbak in. In het begin gaat dat gepaard met een hoop zakdoeken, want die ene gouden kopregel die je ‘s nachts bedacht, of dat ene beeld dat je voor ogen had verdiende het juist zo om ingelijst te worden. Goed, de eerste drie keren sta je het kind gillend af, de vierde weet je: zo gaat dat. Ook daar is trouwens een mooie Nederlandse uitdrukking voor: ‘Kill your darlings’. (Note: don’t try this at home.)

Binnen het creatieve team tekende ik als copywriter voor alle teksten (advertenties, boekjes, flyers, posters, …). Bijkomstig plezier: ik ben héél vaak op ‘werkbezoek’ geweest in het park.

Het werd een mooie campagne. Eentje waar ik nog steeds trots op ben. Ik heb zelfs het lijvige communicatieplan nog in huis. Van de oorspronkelijke fullcolour snavelstaaradvertentie heb ik helaas alleen nog maar een verkorte zwart-witvariant. Nou ja, toch een beetje beeld. (En ja, er staat een streepje dat er niet hoort te staan; misschien was iemand afgeleid door de zebra’s die in een andere campagne een rol speelden.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *